Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

HTML

Hirdetés

házilag amit csak lehet

Merjünk nagyot álmodni! Energia, fűtés, üzemanyag, műhely, hobbi, ház, kert, egészség, minden problémára van megoldás. Mi van ha azt mondom, hogy sok probléma megoldására nem kell horribilis összegeket költeni, mert van más megoldás, amit egy kis ügyességgel házilag is el lehet készíteni. Ezeket a megoldásokat szeretném én bemutatni. Kellemes olvasást!

Friss topikok

  • hazilag: @Stephani Mihály: Keves Mihály! Egy időbe nekem is eszembe jutott ez a megoldás, de ezt egyálta... (2012.12.07. 14:11) Köszörű Körfűrész házilag
  • fako: Jó kis oldal ez.Csak kicsit még fejleszteni kellene:)Ha kell segítség van pár anyagom amit fel leh... (2012.04.11. 21:50) Kezdjük el!

Linkblog

Blogajánló

Archívum

Köszörű Körfűrész házilag

2011.01.02. 20:24 hazilag

 

Remélem nem volt túl nyálas a bemutatkozó cikkem! Bár ha újra itt van, akkor az bizonyára azt jelenti, hogy ki lehetett bírni azt a pár percet, amíg elolvasta az ember.

De ha már itt tartunk, akkor térjünk is rá a lényegre. A blog címében is utaltam rá, hogy olyan dolgokat szeretnék bemutatni, amiket bárki elkészíthet otthon házilag. Nem valami vacak kartonpapír játékokra kell gondolni, hanem komoly és működő műszaki berendezésekre, amiket valóban munkára lehet fogni. Szeretnék szólni minden barkácsoló és ilyen szellemű egyénnek, hogy amiket itt leírok, azokat mindenki kizárólag saját felelősségére használjon és ne okoljon engem, ha valami történik! 

De azért nem eszik olyan forrón a kását, megígérem, hogy minden írásomnál, ahol a baleset veszélye fennáll, ott előre fogok szólni, hogy mire kell figyelni!

Na de akkor lássunk is neki az első gépeinknek! Jól olvassa. Minden ezermesternek szüksége van gépekre, hogy gyorsabban és pontosabban tudjon dolgozni. A baj itt csak annyi, hogy egy rendes műhely felszerelése ott kezdődik, hogy fúrógép (lehetőleg állványos) sarokcsiszoló (köznyelvben felx) dekopír-fűrész (szúrófűrész) köszörű (szintén az állványos a legjobb) körfűrész és a többi. Ezeknek a bolti ára, ha mindent megvesszük, máris 100 000 Ft-os tételről beszélgethetünk és akkor még csak a legolcsóbb TE...CO-s minőségű gépünk van.

Azonban, ha célunk nem egy ipari létesítmény felállítása akkor javasolnék egy sokkal olcsóbb megoldást! ::

 

A legegyszerűbb köszörű semmi más, mint egy villanymotorra szerelt köszörűkorong. Azonban ha nem rettenünk meg egy szíjáttétel elkészítésétől, akkor könnyedén egy kis univerzális barkácsgépet építhetünk, ami alkalmas köszörülésre, polírozásra és kisebb hangsúlyozom kisebb lécek deszkák darabolására és hornyolására. 

Gépünk lelke a központi csapágy. Ennek a csapágynak kis súrlódásúnak kell lenni és el kell viselnie a percenkénti 3000-es fordulatot minél kisebb ütéssel. (excentricitás) Erre a célra bármilyen hihetetlen is de tökéletes lesz egy kerékpár első kerekének a komplett csapágyazása. Házilag elég nehéz jó minőségű csapágyazást biztosítani, és legyen bármilyen jó esztergályosunk, nem hiszem, hogy felül tudja múlni a kiforrott technológiával rendelkező CNC gépeket. Szóval kérem áldozzuk rá azt a 2-3 000 Ft-t és vegyünk egy kerékpár első kerékcsapágyat. Ha ön kedves olvasó műszaki beállítottságú mint jómagam, akkor most elküld a francba, azzal a felkiáltással, hogy azt a csapágyat nem erre tervezték. Ezt el kell, hogy ismerjem, viszont azt szeretném hozzátenni, hogy a fordulatszám növekedésével a csapágy terhelése is csökken, és így már tökéletesen alkalmas lesz a feladatra. Ha pedig valami mégis elkopna benne könnyedén karban lehet tartani, vagy vásárolni egy másikat.

Miután megvan a csapágyunk a következő lépés, hogy egy megfelelően stabil alapot készítsünk neki. Egy egy igen fontos lépés, hiszen ennél az alapnál fogva tudjuk az egész gépet lerögzíteni és a csapágyat is ehhez fogjuk kapcsolni. Két lehetőséget mutatok be, kérem mindenki azt válassza, ami számára a legkönnyebben elkészíthető. El fogom mondani mindkét megoldás előnyét és hátrányát is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az első alap amit javaslok az a fából készült alap. A formát és a méreteket magunk határozzuk meg, de itt igaz lesz az a mondás, "Minél nagyobb annál jobb!" Tényleg, higgyen nekem, nem jó, ha valami kis vékonyka lécből eszkábálunk össze egy ágyat, ami hasonlít a fenti képen láthatóra. RENDKÍVÜL BALESETVESZÉLYES!! A méretek meghatározásánál fontos, hogy a csapágy kellően magasra kerüljön, hogy a a köszörű és a fűrésztárcsa ne akadjon el az asztalban. szélességét legjobb akkorára venni, mint amekkora a távolság a külső agy két pereme között, hogy a fa vagy fém pont a két perem közé essen.

A legjobb, hogy ha egy keményfa tömbből készítjük el a formát. A fa amúgy jó rezgéscsillapító hatású, könnyen megmunkálható és ahhoz képest stabil anyag. Ha megfelelő méretűre készítjük, akkor elég lesz.

Ha azonban komolyabb felszereléssel rendelkezünk, akkor tudok ajánlani egy fémből készült alapot is. Ezt a következő képen mutatom be.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A fém alap szintén kellően masszív legyen legalább 2-3-as acéllemezt használjunk az építéshez és ne felejtsük ki középről a merevítő lemezt sem.

Ha a megfelelő alapot elkészítettük, kis fantáziával akár állványosra is megcsinálhatjuk, a barkácsgépünkre, de az asztali változata is kellőképpen kielégíti a a mi csekély igényünket. Bármelyik alapot is választjuk, mind a két esetben egy 2-3 mm vastag kemény gumilapot ragasszunk be az alap félköríves részébe, ahova a csapágy fog menni. Ez fogja biztosítani a kellő rezgéscsökkentést és a megfelelő tapadást. Miután a ragasztó megszáradt, és a csapágyakat behelyeztük, fogassuk le a csapágyakat egy lefogató lappal. Olyannal, mint ami az első ábrán is látható. Ha pedig nem akarjuk, hogy a kerékagy elforogjon, úgy hajtsunk az egyik küllő lyukon át 1-1 facsavart, mind a két oldalon.

A kész köszörűt a szíjtárcsával a 3. ábrán vázolom.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szíjtárcsának tökéletesen megfelel egy autóból származó ékszíjtárcsa, de arra vigyázzunk, hogy az áttételt úgy kell megválasztani, hogy a fordulatszám ne haladja meg a 2-3 000 fordulatot. A villanymotor lehet egy különálló motor, vagy akár egy fúrógép is. Mindenkinek szabad döntése, hogy hogy hajtja meg kis házi köszörűjét. Szíjfeszítésnek bőven megfelel egy billenő asztalos megoldás, ahol a villanymotor tömege fogja biztosítani a szíj feszességét. A csapágyat úgy kell beállítani, hogy könnyedén forogjon, de az anyák mégis kellőképpen meg legyenek húzva.

 

MINDENKIT KÉREK, HOGY CSAK KELLŐ KÖRÜLTEKINTÉSSEL ÉS ODAFIGYELÉSSEL VÉGEZZEN MUNKÁT A GÉP MELLET, MERT SENKI SEM SZERETNE BALESETET!

 

Van egy másik mód is arra, hogy a kisgépünket hasznosítjuk. Mégpedig átszerelhetjük, vagy még építésnél kialakíthatjuk körfűrészként is. 

 

A körfűrész építése nem sokban tér el a köszörűétől. Ezt a következő képen szemléltetem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A felépítmény rendkívül egyszerű és könnyen elkészíthető. Ha nem baj, akkor nem is szánok igazán időt, hogy bemutassam, hiszen a kép önmagáért beszél. 

 

A körfűrész asztallapja egy 2-3 mm vastag acéllemez. Mérete kb.: 250x250

Ez egy kis asztali gép, de a korongtól függően még csempevágásra is alkalmas, amennyiben gondoskodunk a megfelelő hűtésről!

A szárnyasanyával egy mozgatható távtartót lehet állítani, amivel a munkadarab szélességét állíthatjuk. Az oldalsó anyákkal pedig a fűrészelés mélységét lehet állítani.

(mélységállítás után érdemes vízmértékkel ellenőrizni, hogy a felület valóban vízszintes)  

Arra viszont különösen felhívom a figyelmet, hogy SOKKAL NAGYOBB A BALESET VESZÉLYE ITT, MINT A KÖSZÖRŰNÉL VOLT. KIZÁRÓLAG MAGAS FORDULATÚ, KIS ÁTMÉRŐJŰ FŰRÉSZTÁRCSÁT HASZNÁLJUK! 

 

A balesetek további elkerülése végett minden alkalommal használjuk védőszemüveget. Nem nagy tétel az a 1-2 000 Ft ha egy szikra vagy szilánk örökre megvakíthat minket, mert a szemünkbe pattant. 

Az ujjak védelme érdekében célszerű elkészíteni az ábrán látható tolófát. INKÁBB AZT NYESSE LE A FŰRÉSZ? MINT AZ UJJAINKAT!!!

 

Kérem minden olvasómat, hogy figyeljenek oda, hogy ha dolgoznak, senki sem szeretne baleseteket! CSAK KELLŐ ODAFIGYELÉS MELLETT DOLGOZZON!

 

Ebben a cikkben sajnos csak ennyire futotta. Hamarosan jelentkezem az újabb házilag elkészíthető ötletekkel. Köszönöm, hogy időt szakított rám!

 

Viszont látásra!

Üdvözlettel: Bernáth Tamás 

 

 

 

 

 

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://skhazilag.blog.hu/api/trackback/id/tr132555027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Stephani Mihály 2012.10.18. 16:55:50

Tiszteletem.
Épp egy cirkula megépítésén dolgozom, és tanácsot szeretnék kérni: Megéri az egész meghajtást egy közepes nagyságú flexel megoldani,(az nem annyira drága) vagy nem? Úgy értem, hogy olyan cirkulalapot venni, amelyik flexre való, és azzal áttétel nélkül dolgozni? Megbírná a flex a pl. 30mm-es vastagságú fenyő hosszanti elhasítását?

hazilag 2012.12.07. 14:11:06

@Stephani Mihály:

Keves Mihály!

Egy időbe nekem is eszembe jutott ez a megoldás, de ezt egyáltalán nem tartom jó ötletnek.
A baj ott van, hogy a körfűrészeket maximálisan 5000 1/min-es fordulatra tervezték. Ehhez méretezték természetesen a fűrészlapokat is. Egy mezei közepes méretű felx pedig simán kiviszi magából akár a 11 000 1/min-es fordulatot is. Ekkora kerületi sebesség mellett bármi történik, az minden bizonnyal nagyon veszélyes lehet. Könnyen elképzelhető az is, hogy egy fog lerepül és mint egy golyó átmegy amin csak tud. Tehát én ezt egyáltalán nem javaslom. Hajtómotornak egy fúrógépet, vagy egy villanymotort javasolnék inkább, de egy olcsó felx erre nem alkalmas.
Van egy mód amivel meg lehet oldani, ha a felxben gyárilag van fordulatszám szabályozó. Egy ilyennel meg lehet próbálni, viszont egy ilyen ára olya 15 000 Ft körül van. Ennyiért pedig már gyári körfűrészt is lehet kapni.

Remélem tudtam segíteni.